W erze nowoczesnego transportu szynowego pojazdy wieloczłonowe są standardem – zarówno w ruchu miejskim, regionalnym, jak i dalekobieżnym. Istnieją dwa rodzaje konstrukcji pojazdów: niezależne wagony, połączone sprzęgami międzywagonowymi oraz pojazdy wykorzystujące wózki Jakobsa, gdzie stosuje się przeguby międzywagonowe w celu połączenia członów. Wagony podparte wózkami Jakobsa są mechanicznie połączone przegubami, które przenoszą siły wzdłużne, pionowe i poprzeczne, kompensując ruchy w zakrętach i podczas jazdy po nierównościach toru. Zastosowanie wózków Jakobsa z przegubami międzywagonowymi wpływa na stabilność pojazdu i komfort jazdy pasażerów.
Technologia Dellner
Dellner, jako globalny lider w dziedzinie systemów połączeń kolejowych, oferuje przeguby w dwóch wersjach:
• bez systemu pochłaniania energii,
• zintegrowane z opatentowaną technologią zarządzania energią zderzenia opartą na zastosowaniu śrub deformowalnych (ang. Cold Drawn Bars).
Rys. 1 Przegub międzywagonowy Dellner bez pochłanianiem energii
Rys. 2 Przegub międzywagonowy Dellner z pochłanianiem energii
Przeguby międzywagonowe z pochłanianiem energiiTechnologia Cold Drawn Bars (CDB) stanowi innowacyjne rozwiązanie Dellner w dziedzinie pochłaniania energii w przegubach międzywagonowych. Dzięki zastosowaniu specjalnych śrub ciągnionych na zimno system ten skutecznie absorbuje energię w sytuacjach zderzeniowych, znacząco zwiększając bezpieczeństwo pasażerów i chroniąc konstrukcję pojazdu. Kompaktowa budowa przegubu w postaci zmniejszonych rozmiarów i masy, pozwala na większą adaptowalność do dostępnej przestrzeni w ramie pojazdu. Lżejsza konstrukcja przekłada się także na oszczędności energetyczne podczas eksploatacji całego pojazdu.
Główne korzyści zastosowania przegubów DellnerPrzeguby międzywagonowe Dellner zapewniają szereg wymiernych korzyści dla producentów taboru oraz operatorów kolejowych:
• Elastyczne połączenie członów – umożliwiają płynny ruch wagonów względem siebie w zakrętach, na wzniesieniach i przy zmianach toru.
• Skuteczne przenoszenie sił – konstrukcja gwarantuje niezawodne przenoszenie obciążeń, zwiększając stabilność całego składu.
• Oszczędność energii – mniejsza masa przegubów obniża masę pojazdu, co przekłada się na mniejsze zużycie energii.
Przeguby Dellner stanowią istotny element pojazdów szynowych z wózkami Jakobsa, zapewniając elastyczne połączenie ich członów i skuteczne przenoszenie sił w trakcie eksploatacji. Dzięki innowacyjnej technologii Cold Drawn Bars przeguby zwiększają bezpieczeństwo poprzez efektywne pochłanianie energii w razie zderzenia, chroniąc pasażerów i konstrukcję pojazdu. Kompaktowa i lekka budowa przegubów Dellner przekłada się na większą adaptowalność, oszczędność energii oraz komfort jazdy.
Kompleksowość i integracja - przewaga DellnerDellner wyróżnia się nie tylko nowoczesnymi rozwiązaniami, lecz także kompleksowym podejściem do realizacji projektów, oferując zintegrowane systemy łączenia pojazdów szynowych. Dzięki temu klienci zyskują jednego, doświadczonego partnera, który odpowiada za całość projektu, gwarantując jego spójność oraz oszczędność czasu. Co więcej, na każdym etapie jego realizacji Dellner zapewnia pełne wsparcie inżynieryjne – od zaawansowanych symulacji i analiz, po projektowanie rozwiązań precyzyjnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb.
Zapraszamy na stoisko Dellner na
TRAKO 2025,
gdzie będą mieli Państwo okazję zobaczyć przegub międzywagonowy oraz porozmawiać z zespołem o innych rozwiązaniach z portfolio firmy.
HALA B STOISKO 21